6 vecí, ktoré ste nevedeli o vychovávateľoch v školskom klube

Niektorí ľudia pozerajú na pozíciu vychovávateľa v školskom klube cez prsty. Pred pár dňami som sa rozprával s líderkou nášho klubu a vravela mi, že jej rodičia sa pýtajú, prečo robí “iba vychovávateľku”, keď by so svojimi talentami a vzdelaním mohla byť učiteľkou v ZUŠ.
Vychovávateľ je podľa nás prinajmenšom rovnako dôležitý ako učiteľ. Je to “až vychovávateľ”, animátor, psychológ, pedagóg, tréner, kouč, motivátor, zdravotník… proste superhrdina.
Preto som sa rozhodol napísať tento článok, aby som povedal, ako vnímame vychovávateľov v školskom klube my v škole Libellus.
1. Si s deťmi v najdôležitejšej časti dňa
S deťmi tráviš doslova viac času ako učitelia, máš na ne teda ešte väčší vplyv. A svojím príkladom ich vieš najviac ovplyvniť.
Pred obedom majú deti “školu”, po obede začína “život”. Práve v tejto časti dňa sa môžu najlepšie otvoriť a prejaviť sa. Pre deti je to dôležitý čas psychohygiény a rozvoja. Vychovávateľ je tam s nimi a pre nich.

2. Máš priestor budovať vzťahy a podporovať talenty detí
Práve mimo školských hodín vzniká priestor pre rozhovory, spoločné záujmy, diskusie a debaty o minecrafte, nesmrteľnosti chrústa alebo aj o mnohých témach, ktoré sú pre deti dôležité.
Vieš tak bez obmedzení 45-minútových hodín a prestávok naviazať s deťmi vzťahy. Vidíš, ako sa správajú navzájom k sebe. Vieš si všimnúť, či niekto nie je vyčlenený mimo kolektív a či náhodou niekde nezačína šikana.
Zároveň si vieš všimnúť aj výnimočné talenty jednotlivých detí a podporiť ich v tom. Môžeš potom urobiť napríklad školský koncert alebo výtvárnú výstavu.

3. Patríš do triedneho tímu
V našej škole vychovávatelia spolupracujú s učitelmi a pravidelne sa spolu stretávajú a diskutujú o žiakoch a triede. Vychovátelia majú silné slovo nielen v školskom tíme, ale aj v tútoringových stretnutiach s rodinami, lebo práve oni vidia deti komplexne zo všetkých strán.

4. Si psychológ, tréner, líder, animátor, zdravotník… priateľ!
Vo voľnom čase nastáva najviac priestoru rozvíjať “soft skills”, vzťahy, priateľstvá. Zároveň to prináša aj konflikty, napätia. A nudu. A naučiť sa svoj čas využívať dobre, prekonávať rozdiely, hľadať k sebe cestu, to všetko sú schopnosti, ktoré sú pre život často dôležitejšie ako Pytagorova veta (a to píšem ako učiteľ matematiky :).
Práve ty ako vychovávateľ musíš zapojiť všetky svoje schopnosti a talenty, aby si pre deti bol podporou v ich sebarozvoji.
5. Máš voľnosť a slobodu používať naplno svoje talenty
V doobednom čase učitelia majú osnovu a výkonové štandardy. Samozrejme, aj v klube sú povinnosti, ale máš zároveň veľký priestor tvoriť aktivity podľa svojich zručností, talentov a záľub. Deti môžeš viesť k tomu, aby sami rozvíjali svoje silné stránky.

Náš klub, to sú aj workshopy, kde si môžeš pripraviť aktivitu, ktorú žiakom ponúkaš. Ak ťa baví skauting, môžeš ísť s deťmi do prírody, ak rád varíš, môžete robiť pizzu a ak je to chémia, tak je super priestor na slizový workshop.
A samozrejme, je tu aj noc v škole, škola v prírode, lyžiarský výcvik, turistický výlet. To všetko je priestor byť s deťmi mimo lavíc.


6. Rastieš v čnostiach a odolnosti 🙂
V klube je zima, je teplo, hluk, únava. Vychovávatelia toto všetko zvládajú. Ak sa učiteľ môže tešiť, že zazvoní, v klube to nemáš. Vychovávatelia tak budujú svoju odolnosť, trpezlivosť a iné dobré vlastnosti.
Ďalšie dobré vlastnosti, ktoré potrebuje každý vychovávateľ sú priateľskosť, férovosť, vnímavosť, spolupráca, vytrvalosť, odvaha, tvorivosť, obetavosť… a deti ťa každý deň skúšajú a trénujú, aby si v nich rástol.

Tak čo, zmenili ste pohľad na vychovávateľov? Podľa mňa sú to proste superhrdinovia. A deti ich vidia rovnako, vďaka nim je poobedie v škole príjemné, zábavné, tvorivé, bezpečné a hlavne plné dobrých vzťahov.
Takto na vychovávateľov v školskom klube pozeráme my. Sú to pre nás veľmi dôležití ľudia v tíme. Ak ťa tento popis inšpiroval a ak by si sa k nám rád pridal/pridala, ozvi sa nám.
Ak máš otázky, napíš na info@skolalibellus.sk.