Ako vybrať správnu škôlku?
V najbližších dňoch čaká rodičov dôležité rozhodnutie v živote ich rodiny – výber materskej školy pre dieťa.
Všetci rodičia prirodzene túžia po tom, aby bolo ich dieťa v škôlke spokojné, šťastné, chodilo tam rado, aby sa rozvíjalo a napredovalo.
Podľa čoho si však vybrať tú „správnu“?
Pri výbere materskej školy je dôležité zamerať sa nielen na kvalitný vzdelávací program a to, či škôlka ponúka pestrý a podnetný program pre deti. Treba brať do úvahy aj fakt, že práve v predškolskom veku sa vytvára základ osobnosti dieťaťa. Je preto dôležité zamerať sa na jeho celostný a harmonický rozvoj, do ktorého patrí aj formovanie osobnosti a charakteru dieťaťa.
Materská škola, ktorá sa zameriava aj na rozvoj týchto oblastí je veľkou pomocou pre rodičov, pretože tak dopĺňa výchovný rozmer rodiny a stáva sa jej „predĺženou rukou.“ Ak je smerovanie rodiny a materskej školy jednotné a ich hodnoty sú vo vzájomnom súlade, kladú sa pevné základy pre vzdelanie a výchovu.
Dôležitú úlohu pri výbere škôlky hrá dobrá dostupnosť, vzdialenosť od domu, či práce, pri súkromných škôlkach výška platby, skúsenosti iných rodičov a pod.
Aké sú ďalšie dôležité faktory pri výbere škôlky:
Čo iné nám škôlka ponúka?
Dieťa sa vstupom do škôlky ocitne v novom svete, ktorý ho začne formovať. Rodičia začnú pozorovať na svojom dieťati nové zvyky, výrazy, či zručnosti. Je vhodné, aby sa informovali o tom, či prístup k deťom v škôlke je zhodný s ich predstavami o výchove.
Jednou z najdôležitejších úloh v tomto veku je naučiť deti správnym návykom. Sú to základné kamene, na ktorých sa dá stavať v neskoršom veku. Dieťa by do odchodu do školy malo získať pozitívne návyky v oblasti:
- Poriadku – pre dieťa je nevyhnutné mať pravidelný režim dňa. V predškolskom veku je potrebné viesť ho k tomu, aby sa naučilo ukladať svoje osobné veci, upratať si hračky alebo veci, ktoré používa. Poriadok v režime dňa dieťaťu pomáha postupne si uvedomiť, že je dôležité rozdeliť si čas na hranie a čas na povinnosti. Poriadok napomáha koncentrácii a ak dieťa vie, čo ho cez deň čaká, lepšie spolupracuje s dospelými.
- Spánku – pravidelný režim vstávania a ukladania do postele a zaužívané rituály pri spánku sú nevyhnutné na to, aby si nielen dieťa, ale aj rodičia kvalitne oddýchli. Netreba zabudnúť aj na fakt, že rodičia potrebujú čas pre seba a rodičia sú tí, ktorí by mali určovať pravidlá pri ukladaní na spánok.
- Jedla – pravidelnosť a vyvážená strava sú dôležitým aspektom zdravia dieťaťa. Je vhodné viesť ho k tomu, aby sa naučilo, že je v jeho záujme sa najesť. Dieťa by sme nemali podporovať v prieberčivosti. Dôležitou súčasťou budovania tohto návyku je, aby rodina aspoň raz za deň jedla spolu. Dieťa tak získava od rodičov vzor a osvojuje si správne návyky a pravidlá pri stolovaní. Je vhodné aj dieťa zapájať do pomoci pri stolovaní, napr. priniesť príbor alebo poháre, či odniesť použitý riad.
- Hygieny – dieťa treba učiť samostatnosti čím skôr a pomáhať mu získavať zručnosti v tejto oblasti. Úlohou rodičov je naučiť dieťa cítiť sa dobre, keď je čisté a upravené. Pri výchove je dobré využívať citlivé obdobia – sú to vopred dané časové úseky, ktoré sú neopakovateľné. Je to čas, kedy je organizmus človeka náchylný vykonávať určitú činnosť, napr. citlivé obdobie na vytvorenie návyku poriadku je v rozmedzí 0,5 – 5 rokov. Ak v tomto období u dieťaťa vypestujeme pravidelný režim, naučíme ho poriadku v upratovaní, striedaní činnosti zábavy a povinností. Je to veľký pozitívny vklad pre jeho prácu v škole a neskôr i v práci.
Podnetné prostredie
Nielen vybavenie, ale aj aktivity škôlky majú byť zamerané na celkový harmonický rozvoj dieťaťa.
Pre deti je veľmi dôležité, v akom prostredí sa počas dňa stráveného v škôlke pohybujú. Na pohodu a pozitívny rozvoj detí vplýva pravidelný režim dňa, veľkosť priestoru či možnosť výberu z ponúkaných aktivít.
Pre deti v predškolskom veku je najdôležitejšia zmysluplná hra. Je to pre nich práca, vďaka ktorej sa naučia rôznym zručnostiam.
Aktivity v škôlke majú byť hravou formou zamerané na rozvoj jemnej a hrubej motoriky, na rozvoj jednoduchých matematických predstáv, poznanie okolitého sveta. Nesmú chýbať pohybové, výtvarné a hudobné aktivity.
Vedci zistili, že pri počúvaní klasickej hudby v mozgu vznikajú spojenia zvyšujúce inteligenciu detí, rozvíja sa estetické a emocionálne cítenie. Hudba svojou rytmikou podporuje správny rozvoj reči, uvedomenie si rytmu slov, čo napomáha neskôr aj pri čítaní a písaní v škole.
V súčasnosti je nevyhnutné, aby sa deti oboznamovali s cudzou rečou. Keďže deti v škôlkarskom veku majú citlivé obdobie na cudzie jazyky, je dobré využiť toto obdobie na oboznámenie sa s cudzím jazykom hravou formou.
Dobrá škôlka má mať vo svojom programe zaradené pravidelné výlety, návštevy divadla, či múzea. Deti sa tak oboznamujú s rôznorodým prostredím, ktoré vplýva na celkový rozvoj ich osobnosti.
Dobrá komunikácia – rodičia a škôlka
Všetci rodičia si prajú, aby ich pri príchode do škôlky čakala usmiata pani učiteľka, ktorá privíta ich dieťa a tak mu ukáže, že sa na neho teší.
Aby sa dieťa dobre adaptovalo na škôlku, významným sa stáva adaptačný proces, ktorý by mal byť odrazom dohody medzi rodičmi a personálom škôlky. Mal by rešpektovať tempo dieťaťa v prispôsobovaní sa novému prostrediu.
Kvalifikovaný, ústretový a milý personál vytvára dôležitú klímu v škôlke. Pani učiteľky, či vedenie škôlky by mali byť pripravení odpovedať na všetky otázky, ktoré rodičov zaujímajú. Veľmi dôležitá je osobná komunikácia medzi rodičmi a pani učiteľkou. Je dôležité vytvoriť priestor, kedy sa rodičia môžu dozvedieť, ako sa ich dieťaťu cez deň darilo, čo robilo, ale aj to, či malo nejaký problém. Informovanosť o programe škôlky, či posielanie rodičom informácií o dianí v škôlke by malo byť samozrejmosťou.